در این آموزش قصد دارم به پیش نیاز های یک رندر چشم نواز و حرفه ای نگاهی بندازیم...
ابتدا به چند سوال که شاید ذهن شما رو به خودش مشغول کنه جواب می دم؟
_موتور رندر چیست؟ به نرم افزار هایی میگویند که وظیفه ی خروجی گرفتن از صحنه ی نهایی پروژه و طرح ما رو به عهده دارند.
_دسته بندی خاصی دارند؟ بله
_به چه دسته هایی تقسیم میشوند؟ موتور های رندر به دو صورت قابل استفاده هستند.بعضی از آن ها به صورت افزونه (plugins) بروی نرم افزار پایه ی ما نصب میشوند و برخی دیگر از آن ها به صورت مستقل عمل میکنند که در اصطلاح به آن ها (Stand-alone) میگویند.همچنین موتور ها بر اساس نوع رندر گیری و سخت افزاری که با آن رندر میگیرند تقسیم بندی میشوند.بعضی از آن ها توسط Cpu و بعضی دیگر توسط Gpu رندر میگیرند.
_چرا موتور Vray؟ به دلیل اینکه این موتور رندر از محبوبیت بیشتری برخوردار است و این محبوبیت آن بی دلیل نیست.موتور Vray بسیار قدرتمند عمل میکند و مرز میان واقعیت و تخیل را نادیده میگیرد.به همین دلیل در بازار کار و ... vray بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد.
_اصطلاح رندر یعنی چه؟به خروجی گرفتن از صحنه ی مورد نظر چه به صورت عکس و چه به صورت فیلم رندر میگویند.
_از کجا باید شروع کرد؟در این آموزش ها سعی میکنم از مفاهیم اولیه شروع کنم. پس ادامه ی این آموزش ها رو دنبال کنید...
برای بدست اومدن یه نتیجه ی خوب و حرفه ای از خروجی نهایی اول از همه باید یک طرح کلی از روند ساخت و جنس دهی و دیگر مراحل ساخت و رندر با توجه به پروژه ای که قصد ساختن آن را داریم در نظر بگیریم
+برای مثال باید توجه داشته باشیم که چه نوع طرح و پروژه ای را میخوایم اجرا کنیم:
1_ نمای داخلی
2_نمای خارجی
3_اشیا به صورت کلوز اپ
4_و...
ساخت محیط رندر(studio):اولین مرحله ساخت محیط رندر میباشد که با توجه به نوع پروژه باید محیطی رو بسازیم که اطراف جسم و یا اجسام مورد نظر رو در بر میگیره و اصطلاحا به آن بک گراند (Background) موضوع می گویند.
+ برای بررسی اینکه باید از چه محیطی به عنوان studio استفاده کنیم ابتدا از خودتون چندتا سوال بپرسید:
مثلا برای رندر گرفتن از یک ماشین
1_ماشین تو اتاق؟
2_فضای بسته است؟
3_فقط روی یک صفحه ی فرضیه؟
4_تو پارکینگه؟
5_تو نمایشگاه؟
6_ و....
چند نمونه از محیط های (studios) ساده :
نکاتی که باید قبل از ساخت محیط رندر به آن ها توجه کرد:
1_یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد اینه که اگر متریال جسم مورد نظرتون بازتاب داشته باشه محیط توی بدنه,بازتاب و معلوم میشه.البته میشه جلوی این کار رو گرفت و مثلا بدنه به جای اجسام اطرافش , چیزدیگه ای رو بازتاب کنه که در آینده اون تکنیک رو یاد خواهیم گرفت.
2_اگر میخواهیم که به صورت کلوز اپ از جسم مورد نظرمون رندر بگیریم باید طوری محیطمون رو بسازیم که روی صحنه ی مورد نظرمون ایجاد سایه نکنه و به صورت صاف و یکپارچه به نظر بیاد.
3_محیط لازم نیست خیلی پیچیده باشه , گاهی تنها یک plane کافیه.محیط ها به نوع و یا تعداد خاضی محدود و یا دسته بندی نمیشن و با توجه به نیازمون میتونیم برای هر صحنه یک محیط ایجاد کنیم.
+برای مثال:
1_یک plane ساده...
2_از خم کردن یک جسم بدون حجم (یا حجم کم) مانند یک دایره و...
3_و....
4_در نهایت این بخش در صورت نقص داشتن قابل اصلاح هست و میشه آن رو در آینده تغییر داد
سوالات و پیشنهادات خودتون را با بنده در رابطه با این آموزش ها بخش نظرات در میان یزارید...