معرفی تری دی استودیو مکس(3ds max)

وبسایت تخصصی گرافیک سه بعدی , انیمیشن سازی و ترفند های کمیاب کامپیوتری

براي گفتگويي آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنيد
براي تبليغ در سايت ما با قيمتي ناچيز(به صورت حمايتي)با ما تماس بگيريد
خريد شارژ به همراه تخفيف و قرعه کشي روزانه
اطلاعات سايت

آمار مطالب
کل مطالب : 19
کل نظرات : 0
آمار کاربران
افراد آنلاين : 2
تعداد اعضا : 5
آمار بازديد
آي پي امروز : 77
آي پي ديروز : 10
بازديد امروز : 81
بارديد ديروز : 13
ورودي امروز گوگل : 0
ورودي گوگل ديروز : 0
بازديد هفته : 94
بازديد ماه : 2,220
بازديد سال : 8,722
بازديد کلي : 95,457
مشخصات
آي پي : 3.144.13.179
سيستم عامل :
مرورگر: Safari 5.1
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان My 3D World وآدرس www.my3dworld.rzb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد
نظر سنجي

دوست دارید چه مطالبی رابیشتر در سایت قرار دهیم؟
نويسندگان

نويسنده : Admin
بازديد : 293


 

 

3dmax

 تری‌دی‌اس‌مکس (به انگلیسی: ۳ds Max)‏ بسته‌ای نرم‌افزاری با قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی، متحرکسازی و رندر می‌باشد. این نرم‌افزار یکی از قدرتمند ترین برنامه‌های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری(به انگلیسی: CG)‏هست سالهاست که توسط کمپانی‌های میانجی متفاوت نظیر Yost، Kinetix و Discreet توسعه یافته و عاقبت دوباره به وسیله توسعه دهنده اصلی خود یعنی Autodesk خریداری شد. امکانات بسبار گسترده و کارایی به نسبت آسان و همچنین ساز گاری با pluginهای third-party متعدد از مزایای این نرم‌افزار قوی هست. به طور گسترده‌ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت بازی‌های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل سازی است. 


این نرم‌افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور indirect illumination & radiosity سیستم ذره particle system بسیار قدرتمنده که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه‌های واقعی برای کاربر ایجاد می‌کند. زبان برنامه نویسی (به انگلیسی: scripting)‏این نرم افزاره که MAXscript نام داره و قابلیت‌های برنامه رو دوچندان می‌کند.

تاریخچه

 

این نرم‌افزار ابتدا در سال ۱۹۹۰ در محیط DOS با نام "۳D Studio" (به معنای کارگاه سه بعدی) توسط گروه yost ساخته شد و کمپانی Autodesk آن را تکثیر کرد پس از انتشار نسخه ۴ نرم‌افزار، این محصول برای محیط windows باز نویسی و با نام جدید "۳D Studio Max" توسط Kenitix که در آن زمان، بخش رسانه‌ها و سرگرمی Autodesk بود روانه بازار شد. سپس شرکت Autodesk تمامی امتیازات نرم‌افزار را خریداری کرد و تمامی تغییرات و تکمیل آن تا دو نسخه بعدی را خود انجام داد. کمی بعد نام نرم‌افزار بار دیگر به "۳ds max" (تمامی حروف بصورت کوچک) تغییر کرد و توسط Discreet که به تازگی به تملک Autodesk درآمده بود انتشار یافت. در نگارش ۸ این نرم‌افزار نام Discreet حذف و لوگوی Autodesk جای آن را کرفته و بار دیگر اسم محصول به "۳ds Max" (با حروف بزرگ و کوچک) تغییر کرد.

 

Autodesk 3ds max، که قبلا 3d studio max بوده، نرم‌افزارهای گرافیکی برای ساخت انیمیشن‌های 3dمدل‌ها و تصاویر هستند. آن به وسیله autodesk رسانه‌ها و سرگرمی توسعه یافته و تولید شده است. آن دارای قابلیت‌های مدل سازی، معماری انعطاف پذیر plugin است و می‌تواند بر روی platformهای مایکروسافت ویندوز استفاده شود. این عنصر اغلب توسط توسعه دهندگان بازی‌های ویدئویی، استودیو تجاری تلویزیون و استودیو تخیلی معماری استفاده می‌شود. همچنین برای اثر فیلم‌ها و فیلم قبل از تجسم فکری استفاده می‌شود. به علاوه مدل سازی آن‌ها و ابزار انیمیشن، آخرین نسخه از 3ds Maxنیز دارای shaderها مانند (انسداد محیط و پراکندگی زیر سطحی) شبیه سازی پویا، سیستم‌های ذرات، سیستم رادیویی، ایجاد نقشه طبیعی و رندر، تذهیب جهانی، رابط کاربری قابل تنظیم و زبان برنامه نویسی خود است.

تاریخ اولیه و انتشار

 

3d studio اصلی محصولی است که برای سیستم عامل dos ساخته شده است توسط گروه YOST و منتشر شده توسط Autodesk. محصول برای Platform ویندوز NT بعد از انتشار DOS4 بازنویسی شد و تغییر نام پیدا کرد به "3d max studio ". این نسخه نیز توسط گروه YOST ساخته شده است. آن منتشر شد توسط Kinetix که در آن زمان Autodeskها به رسانه‌ها و سرگرمی‌ها تقسیم می‌شدند. Autodesk در علامت گذاری به عنوان نسخه دوم از نسخه 3d max studio و توسعه درونی که به طور کامل در طی ۲ بعد منتشر شده را خریداری کرد. پس از آن نام محصول به 3ds max تغییر پیدا کرد (همه باحروف کوچک) برای مطابقت بهتر با کنوانسیون نامگذاری برای احتیاط، montreal بر شرکت‌های نرم‌افزاری است که Autodesk از آنها خریداری شده. در انتشار ۸، محصول دوباره با آرم Autodesk و نام "3ds MAX" (به کوچک و بزرگی حروف) تغییر نام پیدا کرد.. در انتشار ۲۰۰۹ نام محصول به " Autodesk 3ds MAX" تغییر پیدا کرد.

 

امکانات (ویژگی‌ها)

 

MAXScript در زبان برنامه نویسی ساخته شده است که می‌تواند برای وظایف تکراری خودکار مورد استفاده قرار گیرد مانند: ترکیب قابلیت‌های موجود در روش‌های جدید، توسعه ابزارهای جدید و رابط کاربر و خیلی دیگر. ماژول‌ها plugin را به طور کامل در داخل MAXScript می‌توان ایجاد کرد. شخصیت که یک plugin از نسخه 4 3d max بود، حالا در 3d studio Max یکپارچه است و به کاربران برای حرکت شخصیت‌های مجازی کمک می‌کند. این سیستم با استفاده از اسباب شخصیت یا اسکلت ۲ پا که تنظیمات سهام است کار می‌کند، که می‌تواند برای شبکه شخصیت‌های مناسب و نیازهای مناسب تغییر کند یا سفارشی شود. این ابزار همچنین شامل ابزارهای ویرایش قوی سویچینگ lk/fk دستکاری، لایه‌ها و گردش Keyframها و به اشتراک گذاری داده‌های انیمیشن در سراسر اسکلت ۲ پا مختلف است. این " ۲ پا" از دیگر ویژگی‌های مفید اشیاء است که برای کمک به سرعت بخشیدن در تولید چرخه‌های پیاده‌روی و مسیرهای حرکت و همچنین به عنوان حرکت ثانویه است.

 

صحنهEXPLORER

 

صحنهExplorer ابزاری است کهکه دیدن سلسله مراتبی از داده‌ها، تجزیه و تحلیل صحنه و تسهیل کار با صحنه‌های پیچیده تر را فراهم می‌کند. صحنهExplorer یک توانایی است برای مرتب کردن فیلتر، جستجو و صحنه با هر نوع شئ یا اموال (از جمله فراداده). در 3ds Max 2008 اضافه شده آن یک جزء اول برای راحتی است.

 

واردات DWG

 

3DS MAX حداکثر پشتیبانی از هر دو واردات و اتصال فایل‌های DWG است. بهبود مدیریت حافظه در 3ds max 2008 وارد شدن صحنه‌های بزرگتر با اجسام مختلف را قادر می‌سازد.

 

انتساب بافت

 

3ds Max حداکثر عملیات بافت خلاق و نقشه برداری مسطح، از جمله کاشی کاری، معکوس، چرخاندن، محو کردن، کشش UVو تمدد اعصاب را ارائه می‌دهد، گردش کار بافت شامل توانایی ترکیب تعداد نامحدودی از بافت، یک مرورگر مواد / نقشه با پشتیبانی از کشیدن و رها کردن انتساب، و سلسله مراتب با عکس‌ها است. ویژگی‌های گردش UV عبارتند از: نقشه برداری پوست خام، که تعریف درزهای سفارشی است و کاربران را به آشکار شدن UVS قادر می‌سازد. با توجه به کسانی که درزهایی را copy / past می‌کنند و نقشه و رنگ و دسترسی به انواع نقشه برداری سریع است.(جعبه ایی، استوانه ایی، کروی)

 

KEYFRAMهای عمومی

 

دو حالت کلید زنی-کلید مجموعه و کلید اتوماتیک - از پیشنهاد برای گردش Keyframهای مختلف پشتیبانی می‌کنند، کنترل‌های سریع و بصری برای Kyframها از جمله: - cut، copy، past - به کاربر اجازه می‌دهند انیمیشن‌ها را به راحتی ایجاد کنند. مدار انیمیشن ممکن است به طور مستقیم در دید مشاهده و ویرایش شود.

 

انیمیشن محدود

 

اشیاء را می‌توان در امتداد منحنی با کنترل هم ترازی، بانکداری، سرعت، صاف کردن، حلقه و متحرک کردن در امتداد سطح با همترازی کنترل کرد. اضافه مسیر کنترل انیمیشن بین منحنی متعدد و تحریک و تشجیع کردن وزن است. اشیاء را می‌توان با اشیاء دیگر در بسیاری از جهات - ازجمله نگاه کنید به - جهت گیری در فضاهای مختلف مختصات، و ایجاد ارتباط در نقاط مختلف و در زمان محدود متحرک کرد.

 

پوست

 

اصطلاح پوست یا هیکل ممکن است برای رسیدن به کنترل دقیق تغییر شکل اسکلتی مورد استفاده قرار گیرد، به طوری که تغییر شکل شخصیت یکنواخت به عنوان مفاصل منتقل شده حتی در ناحیه‌ها از جمله برانگیز تر کردن شانه‌ها. تغییر شکل پوست را با استفاده از وزنه راس مستقیم، حجم رئوس تعریف شده توسط پاکت نامه یا هر دو می‌توان کنترل کرد.

 

استفاده در صنعت

 

فیلم‌ها اخیرا از 3ds MAX و یا نسخه‌های قبلی این برنامه تحت نام‌های قبلی ساخته شده آن در انیمیشن CGI استفاده می‌کنند، مانند Avatar و ۲۰۱۲ که شامل گرافیک کامپیوتر 3ds Max در کنار عمل / زندگی بازیگری می‌کنند. 3ds Max نیز در توسعه سه بعدی گرافیک کامپیوترها برای تعدادی از بازی‌های ویدیوئی استفاده می‌شود. شرکت‌های طراحی‌های معماری و مهندسی از 3ds Max برای توسعه مفهوم هنر و previsualization استفاده می‌کنند و

 

استفاده آموزشی

 

برنامه‌های آموزشی در سطح دوم و سوم از 3ds Max در دوره‌های خود در گرافیک سه بعدی کامپیوتر و انیمیشن‌های کاپمیوتری استفاده می‌کنند. دانش آموزان در رقابت برای اولین بار برای شناختن انیمیشن‌های 3d از 3ds Max استفاده می‌کنند.

 

سه بعدی چیست؟

 

تصویر سه بعدی تصویری است که می توان آن را در نرم افزار مربوطه از زوایای مختلف مشاهده کرد و از آن مانند تصاویر دوبعدی عکس گرفت یا فیلم تهیه کرد.

 

افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است. در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.

 

کاربرد مکس در معماری

 معماران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند.

 کاربرد دیگر این نرم‌افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی می‌باشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در

 نرم‌افزار autocad هم پشتیبانی می‌کند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک ۳dsmax می‌توان نماهای داخلی ساختمان

 را طراحی و مشاهده نمود.

 interior and exterior design را هم می‌توان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان می‌توان سازهای خود را قبل از اجرا

 مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.

مدل سازی

 

مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک می‌کند

 در نرم‌افزار مکس ۳ روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:

 - MeshPolygon Modeling

 

- Patch Modeling

 

- NURBS Modeling

 

دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از:

 

Box Modeling: که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند. (MeshPolygon Modeling)

 

Surface Modeling: ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید. (Patch Modeling)

 

متحرکسازی (پویانمایی)

 

از جمله توانایی‌های دیگر این نرم‌افزار قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد

 

character animation که در نسخه جدید این نرم‌افزار ۳dsmax ۲۰۱۱ به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی می‌باشد که از این توانایها می‌توان به پلاگین CAT اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت می‌باشد

 

در فهرست زیر به ابزارهای ساخت انیمیشن اشاره می‌شود:

 

Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor

 

رندر

 

عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستور و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) می‌باشد نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد

 

scanline renderer

 mental ray(همراه با خود max)

وی‌ری V-Ray(پلاگین)

Brazil R/S(پلاگین)

 FinalRender(پلاگین)

 Maxwell Render(پلاگین)

 Fry Render(پلاگین)

 VUE (پلاگین) در مورد پلاگین رندر V-Ray می‌توان به کیفیت عالی آن اشاره کرد این موتور رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده و نسخه جدید آن که V-Ray3 می‌باشد. این موتور اغلب برای نماهای معماری استفاده می‌شود اما نتایج استفاده از آن در انیمیشن نیز مطلوب است.


نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
تبليغات

درباره سايت

Profile Pic
وبسایت جهان سه بعدی من با هدف فعاليت در زمینه ی جمع آوری و ارائه ی کمیاب ترین آموزش های گرافیک رایانه ای و ترفند های گوناگون در زمینه های مختلف کار خود رو آغاز کرده امیدوارم با ارسال نظرات و شرکت در نظر سنجی به ما برای ارائه ی مطالب بهتر و مورد پسند خودتون کمک کنید
اطلاعات کاربري و عضويت سريع

عضو شويد
فراموشي رمز عبور؟



عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد